Produkcja na zamówienie wchodzi do gry - nowe centrum logistyczne w Lubece

Produkcja na zamówienie wchodzi do gry - nowe centrum logistyczne w Lubece

Rynek budowlany | poniedziałek, 10-10-2016

Powstałe w Lubece nowe ogromne centrum logistyczne należące do grupy Gauselmann wybudowane zostało w ciągu zaledwie 15 miesięcy. Tak szybkie tempo realizacji projektu możliwe było m.in. dzięki dostarczeniu systemów stolarki budowalnej przez jednego dostawcę – firmę Hörmann.

W rekordowym tempie powstało nowe ogromne centrum logistyczne w Lubece należące do grupy Gauselmann. Bramy, drzwi, urządzenia techniki przeładunku oraz część wyposażenia specjalnego dostarczyła tu firma Hörmann.

Nową halę o wysokości kilku pięter i powierzchni użytkowej 21 tysięcy metrów kwadratowych zbudowano w ciągu zaledwie 15 miesięcy. Hala nr 8 płynnie wtapia się w istniejącą zabudowę, którą tworzy siedem innych hal. Budynek ten powiększył teren zakładu, zastąpił liczne zewnętrzne magazyny najmowane od firm zewnętrznych i pozwolił obniżyć koszty transportu i najmu. Ta hala to element nowej koncepcji produkcyjnej firmy, która pozwoli znacznie uprościć proces wytwarzania automatów do gier - umożliwi wytwarzanie półproduktów z wyprzedzeniem i składowanie ich do momentu, w którym zostaną wykorzystane do realizacji kolejnego zamówienia.

Niskie koszty konserwacji
- Płynna i terminowa realizacja projektu była dla nas priorytetem - wspomina  RichardGrobecker z firmy Merkur Immobilien, która zajmuje się projektowaniem, realizacją i zarządzaniem nieruchomościami grupy Gauselmann w całych Niemczech.

- Dlatego bardzo starannie dobieraliśmy dostawców systemów stolarki budowalnej, w tym ogromnej liczby drzwi stalowych i szklanych, bram przesuwnych, szybkobieżnych i segmentowych oraz urządzeń techniki przeładunku. Wybraliśmy firmę Hörmann, ponieważ tylko ona zapewniła nam całą paletę produktów z jednej ręki. To ma olbrzymie znaczenie z punktu widzenia przyszłych kosztów konserwacji – mówi Grobecker.

Ale największą zaletą wyboru jednego dostawcy i świadczonych przez niego kompleksowych usług była niezawodna obsługa dostaw. Ze względu na ściśle zaplanowane poszczególne etapy budowy można było z krótkim wyprzedzeniem zgłaszać żądanie dostawy potrzebnych bram i drzwi, co pozwoliło na szybką i terminową realizację całego projektu – dodaje Grobecker.

Elastyczność
Szeroka gama produktów standardowych, jaką musiał wykazać się dostawca, to jednak nie wszystko. Ważna była też elastyczność. Realizacja projektu wymagała bowiem wielu specjalnych rozwiązań i dostarczenia bram i drzwi w niestandardowych wymiarach. Podczas budowy hali nr 8 firma Hörmann udowodniła swoją elastyczność przede wszystkim rozwiązaniami zastosowanymi na styku z sąsiednimi halami 5 i 6. Dostawiając nowy budynek, trzeba było wykonać w tym miejscu przejście. Śluza musiała być na tyle wysoka, aby możliwy był przejazd wózków przemysłowych z masztem o wysokości 4,5 metra.

Przeciwpożarowe bramy przesuwne na zamówienie
Aby spełnić wymogi bezpieczeństwa pożarowego, należało wyposażyć nowe przejście w dwie przeciwpożarowe bramy przesuwne zainstalowane bezpośrednio jedna za drugą. Żaden z producentów nie miał w ofercie tego typu bram o wysokości 4,5 metra, dlatego firma Hörmann musiała dostarczyć je jako produkt wykonany na zamówienie. Te wielkoformatowe bramy przesuwne dostarczone zostały z bardzo praktycznymi drzwiami przejściowymi, które umożliwiają przechodzenie pojedynczym osobom bez konieczności każdorazowego otwierania bramy.

Ciągłość procesów
W logistyce równie ważne jak bezpieczeństwo jest zapewnienie ciągłości wszelkich procesów. Ciągłość procesów roboczych wewnątrz hali nr 8 gwarantują elastyczne bramy szybkobieżne V 5015 SEL firmy Hörmann z profilem przypodłogowym i radiowym wyłącznikiem zderzeniowym. W przypadku kolizji, np. z wózkiem widłowym, dzięki funkcji automatycznego natychmiastowego zatrzymania bramy po natrafieniu na przeszkodę i zastosowaniu elastycznego profilu przypodłogowego, ryzyko uszkodzenia bramy jest ograniczone do minimum.

Pneumatyczne uszczelnienia bram
Wyzwaniem związanym z budową nowego centrum logistycznego Gauselmanna było także wyposażenie dziesięciu wysuniętych ramp przeładunkowych w uszczelnienia bram.

- W naszej firmie przeładowywane są samochody o różnych wymiarach i zabudowach nadwozia. Od małych samochodów dostawczych, takich jak Sprinter, po naczepy typu Jumbo, różnica wysokości wynosi zatem od 3 do 4,2 metrów. Do takich warunków należało dobrać pneumatyczne uszczelnienia bram, które byłyby szybkie i bezproblemowe w obsłudze odpowiednich ustawień. Takie właśnie idealne rozwiązanie zaproponowała nam firma Hörmann – opowiada dyrektor ds. logistyki Phillipp Obermark.

Zastosowane tu pneumatyczne uszczelnienia typu DAS-3 firmy Hörmann bardzo dobrze dopasowują się do samochodów różnej wielkości i ograniczają powstawanie przeciągów w doku przeładunkowym. Napełnienie powietrzem uszczelnienia wokół pojazdu, które zapewnia całkowitą szczelność przestrzeni ładunkowej, następuje dopiero po zakończeniu dokowania samochodu. Bezpieczne podjeżdżanie do rampy ułatwia kierowcy system wspomagania dokowania HDA-Pro firmy Hörmann. Czujniki w płycie bramy rozpoznają w jakiej odległości znajduje się pojazd, a dzięki sygnalizacji świetlnej kierowca widzi, czy samochód jest już prawidłowo ustawiony. Blokada kół podłączona do sterowania rampy sprawia natomiast, że samochód nie może opuścić stacji przed zakończeniem przeładunku. Dopiero wtedy można otworzyć bramę - tu zainstalowano przemysłowe bramy segmentowe SPU F42 firmy Hörmann – i wysunąć klapę na rampie przeładunkowej, aby zamknąć przerwę między skrzynią ładunkową samochodu a platformą.